Urios logo

Tariefbeleid in Urios

Urios biedt u vele mogelijkheden om verschillende uurtarieven per advocaat of zelfs per dossier te voeren. U kunt eenvoudig uw standaard uurtarief aanpassen, maar ook vaste prijs afspraken maken met uw cliƫnten. Optioneel is om kantoorkosten wel of niet in rekening te brengen, waarbij u zelf het percentage bepaalt.

Standaardtarief

De eerste keer dat u Urios opstart wordt er direct gevraagd om een standaardtarief per medewerker in te voeren. Dit tariefbeleid vindt u terug in het instellingenscherm onder Kantoor > Tariefbeleid onder de naam Standaard. Als u een nieuwe dossier invoert gaat Urios er van uit dat u het standaard tarief gebruikt. Als u een ander tariefbeleid wilt gebruiken kunt u dat aangeven in het scherm Dossier invoeren. Als u uw Standaardtarief wilt wijzigen doet u dit in het instellingenscherm onder Kantoor > Tariefbeleid. U ziet het Standaardtariefbeleid onder het blok Tariefgroepen staan. Middels het pijltje aan de rechterkant kunt u een ander tariefbeleid als Standaard instellen.

Instellen Tariefbeleid

In Urios kunt u meerdere tarieven instellen waarin u per tariefbeleid een uurtarief of een vast bedrag in kan voeren of per medewerker een verschillend uurtarief. Als u meer tarieven gebruikt dan alleen het Standaard tarief kunt u een extra tariefbeleid invoeren in het instellingenscherm onder Kantoor > Tariefbeleid middels de knop Invoeren. U wordt dan gevraagd een naam aan het nieuwe tariefbeleid te geven en de (eventueel verschillende) uurtarieven van medewerkers toe te voegen. Let er op dat u wel alle medewerkers die gebruikmaken van het tariefbeleid ook toevoegt aan het betreffende tariefbeleid. Als u een nota maakt in een dossier waarin een tariefbeleid wordt gehanteerd waarin de medewerker van wie de nota afkomstig niet ingevoerd is, krijgt u voor die medewerker een honorarium van € 0,00.

Wijzigen Tariefbeleid

Een reeds ingevoerd tariefbeleid kunt u wijzigen. U gaat hiervoor in het instellingenscherm naar Kantoor > Tariefbeleid en dubbelklikt op een reeds ingevoerd tariefbeleid. U kunt vervolgens in de tabbladen Tariefbeleid de naam en het soort tariefbeleid wijzigen en kantoorkosten instellen. Vervolgens kunt u in het tabblad Uurtarieven de uurtarieven van de aan het tariefbeleid toegevoegde medewerkers wijzigen. Dit doet u door te dubbelklikken op de medewerker of de medewerker te selecteren en vervolgens op Bewerken te klikken.

Hoe voeg ik een medewerker toe aan een tariefbeleid?

U kunt medewerkers toevoegen aan een bestaand tariefbeleid. Pas als een medewerker is toegevoegd kunt u dat tariefbeleid voor die medewerker ook gebruiken anders wordt een 0-tarief gerekend voor de niet toegevoegde medewerker. U gaat hiervoor naar het instellingenscherm onder Kantoor > Tariefbeleid en dubbelklikt op het tariefbeleid waar u een medewerker aan toe wilt voegen. In het tabblad Uurtarieven kiest u voor de optie Uurtarief invoeren. Vervolgens voert u een ingangsdatum van het tariefbeleid in (deze mag in het verleden liggen) en selecteert u de naam van de medewerker die toegevoegd moet worden. Vervolgens voert u het uurtarief in wat deze medewerker binnen dat tariefbeleid voert.

Opschonen tariefbeleidlijst

Na verloop van tijd kan de lijst tariefbeleid wel heel lang worden in uw instellingenscherm onder Kantoor > Tariefbeleid. U kunt deze lijst opschonen door eenmalig te klikken op het tariefbeleid dat u wilt verwijderen (zodat u deze selecteert) en vervolgens op de knop Verwijderen te klikken. Dossiers waarin het tariefbeleid nog in gebruik is blijven het tariefbeleid gewoon gebruiken, maar u kunt het verwijderde tariefbeleid niet aan nieuwe dossiers koppelen. Wij raden u sterk aan om het betreffende tariefbeleid pas te verwijderen als u deze niet meer gebruikt in lopende dossiers.