Urios Handleiding: Algemeen gebruikDossiers & RelatiesDocumenten & E-mailsTijdschrijvenVerschottenDeclarerenHerinneren & AanmanenAgenda & TermijnenExport/koppeling boekhoudingDerdengeldadministratieRapportenInstallatie & BeheerWeb App

Installatie en beheer

Heeft u vragen over installatie van bepaalde onderdelen? Als u of uw systeembeheerder er niet uitkomt, bel of mail ons dan gerust.

Urios installeren op een werkplek

Systeemvereisten

Urios is een Windows-desktopapplicatie gebouwd op het Microsoft .Net Framework. Om de nieuwste versie van Urios te kunnen draaien heeft u Windows 10 of nieuwer of Windows Server 2016 of nieuwer nodig. Gebruikt u een oudere versie van Windows, gebruik dan een van de oudere versies van Urios. Zie onze downloads-pagina voor de actuele versies.

Database

Urios slaat de door de gebruiker ingevoerde gegevens op in een database. Dit kan onze Urios Cloud Database zijn of een lokale database. Urios ondersteunt MySQL Server en Microsoft SQL Server. Als u gebruik maakt van de Urios Cloud Database heeft u zelf geen databaseserver nodig.

MariaDB 10.10 en nieuwer wordt NIET ondersteund. Mocht u gebruik maken van MariaDB op een NAS, update deze dan niet.

Installeren op Windows

  1. Ga naar de Downloads-pagina op onze website.
  2. Onder het kopje Urios Downloaden ziet u de laatste versie van Urios met daaronder de link Urios Installatie.
  3. Klik op deze link, waarmee het bestand InstallatieUriosWerkstation.exe wordt gedownload.
  4. Als de download is voltooid kunt u dit bestand uitvoeren. (de manier waarop kan per browser verschillen)
  5. Geef toestemming om deze app wijzigingen aan uw apparaat te laten aanbrengen.
  6. In het volgende scherm kunt u aangeven welke opties u wilt installeren. (als u het niet zeker weet laat dan alles aanstaan)
  7. Klik op Volgende en wacht totdat de installatie is afgerond. Klik op Voltooien.
  8. Op uw bureaublad ziet u nu de snelkoppelingen Urios en Urios Stopwatch.
  9. Dubbelklik op de snelkoppeling Urios om de applicatie te starten.
  10. Voer de gegevens in voor connectie met de database.

Parameters voor installatie

Indien gewenst kan de installatie aangepast worden middels enkele argumenten / parameters. Dit is vooral handig voor systeembeheerders die Urios willen uitrollen op meerdere systemen of op andere locaties willen installeren.

De installer is gemaakt met Inno Setup. Alle te gebruiken argumenten zijn te vinden in de Inno Setup documentatie, pagina Setup Command Line Parameters. De handigste argumenten worden hieronder benoemd.

/dir=“X:\LOCATIE” Hiermee geeft u aan in welke map Urios moet worden geïnstalleerd. Standaard wordt Urios geïnstalleerd in: “C:\Program Files (x86)\UriosClient”
/components=“comp1,comp2”

Hiermee geeft u aan welke componenten wel/niet geïnstalleerd moeten worden. Beschikbare componenten zijn:

  • UriosClient (vereist) het programma Urios
  • UriosStopwatch (optioneel) de Urios Stopwatch
  • OutlookAddin (optioneel) de Urios Outlook Add-In
  • WordAddin (optioneel) de Urios Word Add-In
  • PhoneHelper (optioneel) programma om bij inkomende VoIP gesprekken de naam van de cliënt / relatie en dossiers te tonen
  • NetFramework (vereist) Microsoft .Net Framework
  • PdfPrinter (optioneel) nodig voor genereren van pdf-bestanden vanuit Urios. Installeert tevens Ghostscript.

Met bijvoorbeeld /components=“UriosClient” voorkomt u dat de extra componenten worden geïnstalleerd, zoals de Outlook Add-In en de pdf-printer.

/silent Voert de installatie uit zonder dat de gebruiker op Volgende en Voltooien hoeft te klikken. De installatie toont wel de voortgang.
/verysilent Voert de installatie uit zonder dat een scherm wordt getoond. De gebruiker hoeft dus niet op Volgende en Voltooien te klikken.
/nocancel Voorkomt dat de gebruiker de installatie kan onderbreken, handig in combinatie met /silent.

Licentiebestand inlezen

Bij de eerste installatie en na elke jaarbetaling ontvangt u van ons een nieuw licentiebestand. Dit bestand heeft u nodig om Urios te kunnen gebruiken. Elk bestand heeft een expiratiedatum waarna het bestand verloopt. Het bestand ontvangt u per e-mail als bijlage. Deze korte handleiding legt uit hoe u het bestand opslaat en inleest.

Vanuit Microsoft Outlook

  1. In Outlook bij de e-mail met het licentiebestand ziet u de bijlage die eindigt op “.urioslicense”.
  2. Dubbelklik op deze bijlage. Deze is meestal te herkennen aan het Urios pictogram.
  3. Klik op de knop “Openen”.
  4. U ziet de melding “Licentiebestand is toegevoegd.”
Licentiebestand Outlook

Als u voor verschillende kantoren of zelfstandig advocaten werkt kan het zijn dat uw werkplek aan meerdere Urios-databases is verbonden. Dan heeft u meerdere Urios pictogrammen op uw Windows bureaublad. In dat geval dient u het licentiebestand vanuit Urios in te lezen.

  1. In Outlook bij de e-mail met het licentiebestand ziet u de bijlage die eindigt op “.urioslicense”.
  2. Klik met de rechter muisknop op deze bijlage.
  3. Kies in het menu voor Opslaan als.
  4. Onthoud waar u het bestand hebt opgeslagen.
  5. Klik in Urios op de knop Instellingen wijzigen.
  6. Ga naar pagina Kantoor > Licentie.
  7. Klik op de knop Licentiebestand inlezen.
  8. Zoek het opgeslagen licentiebestand op en klik op Openen.
Licentiebestand Outlook

Vanuit Gmail (Google)

Houd de muisaanwijzer boven de “.urioslicense” bijlage. Er verschijnen nu enkele knoppen. Een daarvan is een pijl-naar-beneden met een streepje er onder . Klik op deze knop. Afhankelijk van je internet-browser instellingen wordt het bestand nu direct gedownload in de map “Downloads” of wordt er gevraagd in welke map u dit bestand wilt opslaan.

Zie ook de handleiding in Gmail Help: Bijlagen openen en downloaden in Gmail.

Bij eerste gebruik

Indien u voor de eerste keer gaat werken met Urios en Urios opstart, komt u in het Welkom in Urios scherm terecht. Na het instellen van de juiste database heeft u de mogelijkheid om het licentiebestand in te lezen.

  1. Klik op de knop Bladeren en zoek het opgeslagen licentiebestand op uw computer op.
  2. Klik daarna op Openen en Volgende.
  3. Er verschijnt nu een lege Urios voor u en u kunt nu beginnen met het instellen en invoeren van dossiers in het programma.

Na ontvangst van een nieuwe jaarlicentie

Indien u Urios al langer in gebruik heeft, en nu uw nieuwe jaarlicentie heeft ontvangen, dient u deze jaarlicentie eveneens in te lezen in het programma. Ook deze licentie is per e-mail aan u verzonden.

  1. Klik in Urios op Instellingen wijzigen en ga naar Kantoor > Licentie. In het groen ziet u staan wat de vervaldatum is van uw huidige licentie.
    1. Heeft u Urios versie 2018.1 of nieuwer en heeft u dubbelgeklikt op de “.urioslicense” bijlage? Dan ziet u uw nieuwste jaarlicentie hier al bij staan.
    2. Werkt u nog in versie 2017.1 of ouder? Dan kunt u onder de tabel op de knop Licentiebestand inlezen klikken. Zoek hier het opgeslagen licentiebestand op. Als u gebruiktmaakt van webmail – zoals Gmail, Outlook.com of het portaal van Office 365 – en bij het downloaden van de bijlage geen map heeft gekozen, staat het licentiebestand hoogstwaarschijnlijk in de map Downloads.
  2. Selecteer het bestand en klik daarna op Openen.

Nu is uw nieuwe jaarlicentie ingelezen. Ter controle kunt u zien of de vervaldatum (in het groen) is aangepast. Oude en nieuwe licenties zijn allen zichtbaar in de tabel in het scherm Kantoor > Licentie. Oude licenties worden niet automatisch verwijderd.

Updates van Urios

Inschrijven voor nieuwsbrief

Om op de hoogte te blijven van nieuwe versie van Urios raden wij u ten zeerste aan zich in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Op deze pagina vindt u ook de belangrijkste wijzigingen per update.

Vanuit de Urios-applicatie

  1. Start Urios.
  2. Linksonder in Urios vindt u de knop Start Update.
  3. Klik op deze knop en download het update-bestand. (de Urios-applicatie sluit vanzelf af)
  4. Na volledige download kunt u dit bestand uitvoeren. (manier waarop kan per browser verschillen)
  5. Geef toestemming om deze app wijzigingen aan uw apparaat aan te laten brengen.
  6. In het volgende scherm kunt u aangeven welke opties u wilt installeren. (als u het niet zeker weet laat dan alles aanstaan)
  7. Klik op Volgende en wacht totdat de installatie is afgerond.
  8. Klik op Voltooien.
  9. U kunt Urios nu weer starten.

Van de Urios-website

  1. Sluit eerst de Urios-applicatie af.
  2. Ga naar de pagina met Downloads.
  3. Onder de kop ‘Urios downloaden’ ziet u de laatste versie van Urios met daaronder de link voor de Urios Update.
  4. Klik op deze link. Het bestand UpdateUriosWerkstation.exe wordt nu gedownload.
  5. Na volledige download kunt u dit bestand uitvoeren. (manier waarop kan per browser verschillen)
  6. Geef toestemming om deze app wijzigingen aan uw apparaat aan te laten brengen.
  7. In het volgende scherm kunt u aangeven welke opties u wilt installeren. (als u het niet zeker weet laat dan alles aanstaan)
  8. Klik op Volgende en wacht totdat installatie is afgerond.
  9. Klik op Voltooien.
  10. U kunt Urios nu weer starten.

Eigen database: Microsoft SQL Server

Microsoft SQL Server installeren

Indien u uw data niet in de cloud wenst op te slaan maar op een eigen Windows Server dan kunt u gebruik maken van Microsoft SQL Server. Voor Urios heeft u voldoende aan de gratis Express-editie. Uw systeembeheerder kan deze voor u installeren.

Voor Windows Server 2016 en nieuwer of Windows 10 en nieuwer kunt u gebruik maken van de 2022-versie: Download Microsoft® SQL Server® 2022 Express De Basic-installatie is voldoende.

Aan het einde van de installatie kunt u klikken op “Install SSMS”, dit installeert de SQL Server Management Studio. Deze software is handig/nodig om uw SQL Server te beheren.

Accepteren van TCP-verbindingen

Controleer na installatie of ondersteuning voor TCP is aangezet:

  1. Start de SQL Server Configuration Manager.
    • Win+R om het scherm Uitvoeren te openen.
    • Voer achter “Openen” SQLServerManager16.msc in en klik op OK.
    • Microsoft Management Console vraagt om wijzigingen te mogen aanbrengen. Klik op Ja.
  2. In de boomstructuur links, ga naar SQL Server Network Configuration
  3. In de boomstructuur links, selecteer Protocols for SQLEXPRESS (waarbij SQLEXPRESS de instantienaam is van uw SQL server).
  4. In de lijst rechts, controleer de status van TCP/IP.
  5. Zet TCP/IP op Enabled.
  6. Herstart de SQL Server:
  7. In de boomstructuur links, selecteer SQL Server Services.
  8. In de lijst rechts, selecteer SQL Server (SQLEXPRESS) (waarbij SQLEXPRESS de instantienaam is van uw SQL server).
  9. Klik Restart. Bijvoorbeeld middels menu Actie > Restart.

Accepteren van SQL-authenticatie

Afhankelijk van hoe uw netwerk en Windows-omgevingen zijn opgezet kunnen de gebruikers met Windows Authenticatie inloggen op de databaseserver.

Mocht u zonder Windows Authenticatie werken dan kunt u werken met SQL-gebruikers en SQL-authenticatie.

SQL-authenticatie kunt u alsvolgt aanzetten:

  1. Start SQL Server Management Studio. Zoek in de Windows Start balk op “management studio”.
  2. Log in op de betreffende server.
  3. In de boomstructuur links, klik met de rechter muisknop op de server / instantienaam, bijvoorbeeld “.\SQLEXPRESS”.
  4. Kies in het pop-up menu voor Properties. U komt dan in het scherm “Server Properties”.
  5. Ga naar pagina Security.
  6. Selecteer hier bij “Server authentication” de optie SQL Server and Windows Authentication mode.
  7. Klik op OK.
  8. Herstart de service SQL Server (SQLEXPRESS).
    • Klik wederom met de rechtermuisknop op de server / instantienaam.
    • Kies voor Restart.
  9. Zet gebruiker “sa” aan.
    • Navigeer in de boomstructuur naar Security > Logins.
    • Dubbelklik op gebruiker “sa”.
    • Ga naar pagina Status.
    • Klik onder “Login” op Enabled.
    • Ga naar pagina General.
    • Voer een nieuw wachtwoord in achter Password en Confirm password.
    • Klik op OK.

Database aanmaken

Als u leeg/schoon met Urios wilt beginnen heeft u alleen een lege database nodig. Urios zal zelf de benodigde tabellen aanmaken. Volg onderstaande stappen om een lege database aan te maken.

Mocht u beginnen met data uit een ander pakket en verzorgen wij voor u de migratie. Dan zullen wij een gevulde database aanleveren dan en assisteren bij het installeren van deze database in uw SQL Server.

In onderstaand scenario gaan wij uit van SQL-authenticatie. Mocht u gebruik maken van Windows-authenticatie dan zijn enkele stappen iets anders, maar u kunt nogsteeds onderstaand stappen plan volgen.

  1. Start SQL Server Management Studio. Zoek in de Windows Start balk op “management studio”.
  2. Log in op de betreffende server.
  3. Maak een lege database aan.
    • In boomstructuur klik met de rechtermuisknop op “Databases”.
    • Kies voor New Database…
    • Voer naam van database in achter Database name, bijvoorbeeld “Urios”.
    • Klik op OK.
  4. Maak vervolgens een gebruiker aan voor Urios. U kunt een SQL-gebruiker aan maken voor alle gebruikers, of voor iedere gebruiker een eigen SQL-gebruiker.
    • In boomstructuur klik met de rechtermuisknop op “Logins”.
    • Kies voor New Login….
    • Geef de gebruiker een naam achter Login name
    • Kies voor SQL Server authentication
    • Voer wachtwoord voor deze nieuwe gebruiker in achter Password en Confirm password.
    • Voor eigen gemak, vink “Enforce password policy” uit. Urios biedt geen mogelijkheid aan gebruikers om hun SQL-wachtwoord te wijzigen.
    • Kies bij Default database voor de zojuist aangemaakt database, “Urios” in ons voorbeeld.
    • Ga naar pagina User Mappings.
    • Vink hier in de bovenste tabel de zojuist gemaakte database aan, “Urios” in ons voorbeeld.
    • Selecteer (maak regel blauw) de zojuist aangevinkte regel in de bovenste tabel.
    • Vink in onderste tabel de regel “db_owner” aan. Laat “public” aangevinkt staan.
    • Klik op OK.
  5. Start de Urios applicatie.
    • Urios zal vragen om verbinding te maken met een database.
    • Kies voor Microsoft SQL Server.
    • Voer servernaam en database naam in.
    • Kies voor SQL Authenticatie.
    • Voer gebruikers naam en wachtwoord in zoals aangemaakt in voorgaande stap.
    • Urios zal melden dat de database leeg is en u vragen de tabellen aan te maken. Klik op OK.
    • Als Urios u vraagt om het licentiebestand in te lezen dan bent u klaar met de installatie van uw SQL Server.

Instellen uitgaande e-mail

Voor het elektronisch factureren en het versturen van betalingsherinneringen is het van belang om uitgaande e-mail goed in te stellen en te testen. Urios biedt drie manieren aan om e-mails te versturen.

  • Via lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook.
  • Via lokaal geïnstalleerde Mozilla Thunderbird.
  • Via een SMTP server.

Overleg met uw systeembeheerder wat voor u de beste optie is. Indien tweestapsverificatie (ook wel 2FA of MFA genoemd) of OAuth2 voor uw e-mailaccount is ingesteld dan kunt u niet via SMTP e-mailen en heeft u een lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook of Thunderbird nodig.

Vereisten en voor- en nadelen van SMTP versus via Outlook

Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen.

Via lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook of Mozilla Thunderbird

Als u reeds Microsoft Outlook of Mozilla Thunderbird geïnstalleerd heeft op al uw pc’s waar ook Urios staat dan is deze optie de eenvoudigste en makkelijkste om in te stellen en te gebruiken.

  • Vereisten: U heeft Microsoft Outlook of Mozilla Thunderbird geïnstalleerd staan in uw Windows omgeving.
  • Geen opslag van uw e-mail wachtwoord in Urios. Geen noodzaak bij wijzigen van wachtwoord om dit ook in Urios opnieuw in te stellen.
  • Als u graag nog elke e-mail persoonlijk aanpast kunt u het zo instellen dat Outlook elke e-mail met factuur of herinnering opent en u zelf op Versturen klikt.
  • Werkt ook als tweestapsverificatie (2FA / MFA) of OAuth2 is ingesteld op uw e-mailaccount.
  • Verzonden e-mails worden opgeslagen in de Verzonden items map van Microsoft Outlook.
  • Werkt NIET als u met meerdere Outlook-profielen werkt. Niet te verwarren met meerdere accounts in één profiel. Dat werkt wel.

Via een SMTP server

  • Werkt rechtstreeks, zonder noodzaak om Microsoft Outlook geïnstalleerd te hebben.
  • U kunt facturen sturen vanuit een account waartoe de gebruikers in Outlook geen toegang hebben.

E-mailen via Microsoft Outlook of Mozilla Thunderbird instellen

  1. Klik in Urios op Instellingen wijzigen.
  2. Ga naar pagina Geavanceerd > E-mail.
  3. Scroll in dit scherm helemaal naar beneden. Hier ziet u de opties ‘SMTP-server’, ‘Microsoft Outlook’ en ‘Thunderbird’.
  4. Kies voor ‘Microsoft Outlook’ of ‘Thunderbird’.
  5. Indien u ‘Microsoft Outlook’ gebruikt kunt u kiezen voor …
    1. E-mails direct wilt versturen zonder tussenkomst van de gebruiker.’ Dit is aanbevolen als u grote batches van declaraties of herinneringen tegelijk verstuurt.
    2. E-mails eerst wilt openen als concept.’ Dit is handig als u de e-mail nog wilt bewerken voordat u de declaratie of herinnering verzendt. Let er op dat u wel op Versturen klikt om de e-mail daadwerkelijk te versturen.
  6. Klik op Opslaan & Sluiten.

E-mailen via SMTP instellen

  1. Klik in Urios op Instellingen wijzigen.
  2. Ga naar pagina Geavanceerd > E-mail.
  3. Scroll in dit scherm helemaal naar beneden. Hier ziet u de opties ‘SMTP-server’ (standaard geselecteerd) en ‘Microsoft Outlook’.
  4. Kies voor SMTP-server.
  5. Vul samen met uw systeembeheerder de gegevens onder het kopje SMTP-server voor uitgaande e-mail in.

Testen van de e-mailinstellingen

Nadat u middels bovenstaande stappen de uitgaande e-mail heeft ingesteld is het verstandig deze instellingen als volgt te testen.

  1. Op instellingenpagina Geavanceerd > E-mail.
  2. Helemaal bovenaan, voer een eigen e-mailadres in bij Cc.
  3. Klik op de knop Verzend test e-mail aan test@urios.nl.

Controleer of u geen foutmeldingen krijgt en of de e-mail wordt ontvangen op het bij Cc opgegeven e-mailadres.

Probleemoplosser voor e-mail versturen via Microsoft Outlook

Waarschuwing in Outlook: Een programma probeert namens u een e-mailbericht te verzenden

Mocht u deze melding krijgen in Outlook bij gebruik van Outlook-modellen of bij het versturen van declaraties of herinneringen middels Microsoft Outlook controleer dan het volgende:

  1. In Microsoft Outlook, klik linksboven op Bestand.
  2. Klik vervolgens rechtsonder op Opties.
  3. Klik op de onderste optie Vertrouwenscentrum.
  4. Klik op de knop Instellingen voor Vertrouwenscentrum…
  5. Klik op de onderste optie Toegang op programmeerniveau.
  6. Normaal gesproken staat het bolletje bij “Waarschuw mij voor verdachte activiteiten wanneer mijn antivirussoftware niet actief of verouderd is (aanbevolen)”.
  7. Controleer dat bij Antivirussstatus “geldig” staat.

Mocht hier niet “geldig” staan, neem dan contact op met uw systeembeheerder.

Er kunnen verschillende redenen zijn dat de status niet op “geldig” staat.

  • De anti-virus-software is niet up-to-date. Zorg dat alle updates van zowel de anti-virus-software als van Windows zijn geïnstalleerd en herstart de pc.
  • Het Windows-beveiligingscentrum (Windows Security Center) draait niet. Ga naar Services. Zoek service met naam “Beveiligingscentrum” of “Security Center” op. Zet Opstarttype op “Automatisch” en herstart de pc.
  • U draait op een Windows Server editie zonder Windows-beveiligingscentrum. Zie ook: Microsoft Learn > Microsoft Outlook > Troubleshooting > Outlook Trust Center shows antivirus status as Unavailable

Alleen voor systeembeheerders. Doe dit niet zelf! Laat wijzigingen aan het Windows-register altijd over aan een systeembeheerder. De beveiliging is eventueel uit te schakelen met de Register-editor (regedit).

  1. In de Register-editor zoek (F3) naar “ObjectModelGuard”. Afhankelijk van hoe Office is geïnstalleerd kan deze waarde op verschillende plekken in het register staan.

    Deze sleutel staat normaliter op:
    • HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Security (32-bit Outlook op 64-bit Windows)
    • HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Security (64-bit Outlook op 64-bit Windows of 32-bit Outlook op 32-bit Windows)
  2. Wijzig de waardegegevens van 0 naar naar 2.
    Voor de volledigheid alle geldige waardes:
    • 0 Waarschuw mij voor verdachte activiteiten wanneer mijn antivirussoftware niet actief of verouderd is.
    • 1 Waarschuw mij altijd voor verdachte activiteiten.
    • 2 Waarschuw mij nooit voor verdachte activiteiten.

Volledig stappenplan is te vinden op de website van Microsoft: Microsoft Learn > Microsoft Outlook > Troubleshooting > “A program is trying to send an e-mail message on your behalf” warning in Outlook

Foutmelding: Kan COM-object van type ApplicationClass niet converteren naar _Application

Volledige foutmelding:

InvalidCastException: Kan COM-object van het type Microsoft.Office.Interop.Outlook.ApplicationClass niet converteren naar interfacetype Microsoft.Office.Interop.Outlook._Application. Deze bewerking is mislukt doordat QueryInterface-aanroep voor het COM-onderdeel voor de interface met IID {00063001-0000-0000-C000-000000000046} is mislukt door de volgende fout: Interface is niet geregistreerd (Uitzondering van HRESULT: 0x80040155).

Mocht u deze melding krijgen in Outlook bij gebruik van Outlook-modellen of bij het versturen van declaraties of herinneringen middels Microsoft Outlook voer dan het herstelprogramma uit van Microsoft Office.

  1. Sluit alle Microsoft Office applicaties zoals Outlook, Word en Excel.
  2. Ga in Windows naar configuratiescherm Apps > Geïnstalleerde apps. Dit kan bijvoorbeeld met sneltoets Win+X, en dan het bovenste menu item Geïnstalleerde apps. Of anders door in het Windows Start-menu te zoeken op de tekst “Programma’s installeren of verwijderen”.
  3. Zoek in de geïnstalleerde apps naar “Microsoft 365”.
  4. U vindt dan bijvoorbeeld “Microsoft 365 – nl-nl” of “Microsoft 365-apps voor bedrijven – nl-nl”.
  5. Klik op de drie puntjes () bij Microsoft 365.
  6. Klik in het menu op Wijzigen.
  7. Er verschijnt een scherm ‘Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?’ voor Microsoft Office Click-to-Run (SxS).
  8. Klik op Ja. Als u nu wordt gevraagd om een administrator wachtwoord, vraag dan uw systeembeheerder om dit stappenplan uit te voeren.
  9. U krijgt nu het scherm ‘Hoe wilt u uw Microsoft 365- en Office-Programma’s herstellen?’. De keuze staat standaard op ‘Snel herstellen’.
  10. Klik op de knop Herstellen.
  11. Klik nu in het scherm ‘Wilt u Snel herstellen starten?’ wederom op Herstellen.
  12. Wacht totdat het herstelprogramma is afgerond.
  13. Klik in het scherm ‘Herstellen is voltooid’ op de knop Sluiten.

Test nu of het probleem is opgelost.

  1. Klik in Urios op Instellingen wijzigen.
  2. Ga naar pagina Geavanceerd > E-mail.
  3. Klik op de knop Verzend test e-mail aan test@urios.nl.
  4. Controleer dat je een nieuwe e-mail in Outlook ziet verschijnen. Soms opent het scherm op de achtergrond, dus achter een van de andere schermen.

Probleemoplosser voor SMTP-verbinding

Foutmelding: The SMTP server requires a secure connection or the client was not authenticated. The server response was: 5.5.1 Authentication Required.

Deze melding geeft Google Gmail indien de SMTP niet is open gezet.

Oplossing 1: Schakel SMTP voor Gmail in. SMTP aanzetten voor Gmail doet u als volgt:

  1. Ga naar https://www.google.com/settings/security/lesssecureapps.
  2. Schakel minder veilige apps in, zodat u vanuit alle apps kunt inloggen.

Dit is niet mogelijk indien tweestapsverificatie aanstaat. Stap in dat geval over op e-mailen via Outlook.

Oplossing 2: Gebruik e-mailen via lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook of Thunderbird.

Foutmelding: 5.7.57 Voor SMTP-server is een beveiligde verbinding vereist of de client is niet geverifieerd

Er zijn verscheidene foutmeldingen die met deze tekst beginnen.

Volledige foutmelding:

Het verzenden van de e-mail is niet gelukt.
Foutmelding: Voor SMTP-server is een beveiligde verbinding vereist of de client is niet geverifieerd.
Het serverantwoord is: 5.7.57 Client not authenticated to send mail.
[AM3PR05CA0142.eurprod05.prod.outlook.com]

Mogelijke oorzaken:

  • Het wachtwoord van het betreffende Outlook / Microsoft 365 account is gewijzigd.
  • Het wachtwoord van het betreffende Outlook / Microsoft 365 account vervalt binnenkort.
  • Er is tweestapsverificatie (2FA) of meervoudige verificatie (MFA) aangezet op het betreffende account.

Oplossing 1: Hoogstwaarschijnlijk is recent het wachtwoord van uw Microsoft 365 account gewijzigd, of vervalt dit wachtwoord binnenkort.

  1. Ga naar https://portal.office.com/
  2. Login met het account dat in Urios is ingesteld.
  3. Controleer goed met welk wachtwoord u hier inlogt, en of deze hetzelfde is als die in Urios is ingesteld.
  4. Mogelijk krijgt u een melding dat uw wachtwoord is verlopen. Als dit het geval is, maak dan een nieuw wachtwoord aan en stel deze ook in Urios in. Bij de volgende keer opstarten van Outlook moet u dit nieuwe wachtwoord ook invoeren.

Oplossing 2: Gebruik e-mailen via lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook of Thunderbird.

Foutmelding: 5.7.57 met 5.7.139 SmtpClientAuthentication is disabled for the Mailbox

Volledige foutmelding:

Het verzenden van de e-mail is niet gelukt.
Foutmelding: Voor SMTP-server is een beveiligde verbinding vereist of de client is niet geverifieerd.
Het serverantwoord is: 5.7.57 Client not authenticated to send mail.
Error: 535 5.7.139 Authentication unsuccessful, SmtpClientAuthentication is disabled for the Mailbox. Visit https://aka.ms/smtp_auth_disabled for more information.

Oplossing 1: Zorg dat optie “Geverifieerde SMTP” aanstaat voor de betreffende Microsoft 365 gebruiker.

  1. Ga naar https://portal.office.com/.
  2. Login als beheerder van uw Microsoft 365 account.
  3. Klik links in het hoofdmenu op het Beheer pictogram, de grijze A met tandwiel.
  4. Ga naar Gebruikers > Actieve gebruikers.
  5. Klik op de betreffende gebruiker (klik op de naam in de kolom Weergavenaam).
  6. Rechts verschijnt nu een paneel om eigenschappen van dit account te wijzigen.
  7. Open in dit paneel tabje E-mail.
  8. Klik op linkje E-mailapps beheren.
  9. Vink optie Geverifieerde SMTP aan.
  10. Klik op Wijzigingen opslaan.

Het kan een paar minuten duren voordat de wijziging is doorgevoerd. Probeer vanuit Urios een nieuwe test-e-mail te versturen.

Oplossing 2: Gebruik e-mailen via lokaal geïnstalleerde Microsoft Outlook of Thunderbird.

Foutmelding: 5.2.0 SendAsDeniedException.MapiExceptionSendAsDenied

Volledige foutmelding:

Het verzenden van de e-mail is niet gelukt.
Foutmelding: Transactie mislukt.
Het serverantwoord is: 5.2.0 STOREDRV.Submission.Exception:SendAsDeniedException.MapiExceptionSendAsDenied; Failed to process message due to a permanent exception with message Cannot submit message.

Oplossing: Zorg dat het Van-adres en de Gebruikersnaam gelijk zijn.

  1. In Urios, ga naar instellingenscherm Geavanceerd > E-mail.
  2. Scroll naar beneden naar het veld Gebruikersnaam.
  3. Scroll weer naar boven en vul Van hetzelfde e-mailadres in als bij Gebruikersnaam.
  4. Klik op de knop Verzend test e-mail aan test@urios.nl om te controleren of het probleem nu verholpen is.

Foutmelding: The SMTP server does not support authentication.

Volledige foutmelding:

System.NotSupportedException: ‘The SMTP server does not support authentication.’

Oplossing: U heeft de mailclient ingesteld op MailKit, wijzig deze naar Microsoft .Net. Zie ook hierboven het kopje E-mailen via SMTP instellen.

Foutmelding: Mailserver ‘smtp.office365.com’ bestaat niet of heeft poort 465 niet open staan.

Volledige foutmelding:

Mailserver ‘smtp.office365.com’ bestaat niet of heeft poort 465 niet open staan.

Oplossing: U heeft de encryptie ingesteld op SSL met poort 465, wijzig deze naar TLS met poort 587.

Foutmelding: 5.7.3 STARTTLS is required to send mail

Volledige foutmelding:

Het verzenden van de e-mail is niet gelukt.
Foutmelding: Er is een fout opgetreden bij het verwerken.
Het serverantwoord is: 5.7.3 STARTTLS is required to send mail.

Oplossing: U heeft de encryptie ingesteld op Geen met poort 25, wijzig deze naar TLS met poort 587. Zie ook hierboven het kopje E-mailen via SMTP instellen.

SharePoint-webkoppeling instellen

Stap 1: Log in op uw Microsoft 365-account

De eerste gebruiker moet eerst vanuit Urios inloggen op diens Microsoft 365-account. Daarna kan de SharePoint-koppeling vanaf één pc/laptop worden ingesteld. Alle andere Urios-gebruikers moeten ook inloggen op hun Microsoft 365-account.

  1. Klik in Urios, op de knop Instellingen wijzigen.
  2. Ga naar pagina Koppelingen > Microsoft 365.
  3. Klik op Inloggen. U wordt nu automatisch doorgeleid naar uw browser.
  4. Zorg dat u bent ingelogd met het juiste Microsoft-account. Dit is uw persoonlijke bedrijfsaccount (bijv. a.advocaat@kantoornaam.nl).
  5. U krijgt een bevestiging als de login is gelukt. Hierna kunt het scherm sluiten.

Stap 2: SharePoint-koppeling instellen op eerste pc/laptop

De stappen uit stap 2 moeten uitgevoerd worden op de eerste pc/laptop waarop de SharePoint-koppeling wordt ingesteld.

  1. Ga naar uw webomgeving van SharePoint, blader naar de juiste Site en Bibliotheek. Kopieer hier het juiste gedeelte van de Site URL. Zie afbeelding hieronder.
  2. Klik in Urios op de knop Instellingen wijzigen,
  3. Ga naar pagina Koppelingen > Microsoft SharePoint.
  4. Plak de site-url die u zojuist heeft gekopieerd in het veld Site URL. Deze is meestal als volgt opgebouwd: https://kantoornaam.sharepoint.com/sites/CompanyDocuments
  5. Selecteer bij het veld Bibliotheek de gewenste bibliotheek.

Stap 3: Locatie van mappen instellen

Nadat de koppeling is gemaakt, kunt u de locaties aangeven van de verschillende mappen. Hieronder ziet u voor welke mappen u de locatie kunt aangeven en waar u deze kunt instellen.

NB. Deze mappen maakt u eerst aan in uw SharePoint-omgeving. Vervolgens kunt u deze mappen koppelen aan SharePoint. Zie de eerste afbeelding voor de uitleg over hoe u de juiste locatie instelt.

  1. Klik in Urios op Instellingen wijzigen.
  2. Ga naar pagina Documentenbeheer > Dossiermappen voor het instellen van de mappen voor de lopende en archiefdossiers.
    1. Kies hier de map voor de lopende dossiers, bijvoorbeeld Dossiers.
    2. Kies hier de map voor de archiefdossiers, bijvoorbeeld Archief.
  3. Ga naar pagina Documentenbeheer > Submappen om de map met standaard submappen in te stellen die bij ieder dossier moeten worden aangemaakt. Lees meer over het instellen van submappen
  4. Ga naar pagina Documentenbeheer > Word-modellen om de map met Word-modellen in te stellen. Hiervoor kiest u de map waarin de Word-modellen van het kantoor (moeten) worden opgeslagen.
  5. Ga naar pagina Documentenbeheer > Outlook-modellen om de map met Outlook-modellen in te stellen. Hiervoor kiest u de map waarin de Outlook-modellen van het kantoor (moeten) worden opgeslagen.
  6. Ga naar pagina Documentenbeheer > Declaraties en herinneringen om de mappen voor declaraties en herinneringen in te stellen.
  7. Ga tot slot naar pagina Relaties > Identificatie om de map in te stellen voor de opslag van identificatiebewijzen.

Nu heeft u voor alle mogelijke opslaglocaties die zijn gekoppeld met Urios een map ingesteld. Gebruikte u hiervoor nog geen Urios en/of de module Documentenbeheer? Dan is het kantoor nu klaar om aan de slag te gaan met Documentenbeheer van Urios.

Gebruikte uw kantoor hiervoor wel al Urios i.c.m. de module Documentenbeheer met een andere opslaglocatie, bijvoorbeeld lokaal? Ga dan naar Stap 4.

Stap 4: Dossiermappen opnieuw koppelen

Had het kantoor voordat het de SharePoint-webkoppeling gebruikte al een andere opslaglocatie/koppeling voor hun dossiers uit Urios? Dan kunt u de bestaande dossiermappen geautomatiseerd opnieuw koppelen aan Urios.

Maakte het kantoor hiervoor handmatig dossiermappen aan? Dan kunnen wij deze mappen potentieel met een script koppelen aan de nieuwe opslaglocatie.

Bel in beide gevallen met onze helpdesk: 072 512 22 05. Wij helpen u graag verder.

Probleemoplosser voor de Outlook Add-In

Oplossing 1 – Gebruik de klassieke versie van Outlook

De huidige Urios Outlook Add-In werkt alleen met de klassieke versie van Outlook.

(1A) Microsoft heeft uw Outlook recent omgezet naar de Nieuwe Outlook

U kunt dit dan als volgt oplossen (of bel onze helpdesk):

  1. Sluit Outlook.

  2. Start de Opdrachtprompt of Terminal. Bijvoorbeeld met Win+X en dan kiezen voor Terminal. Of met Win+R en dan cmd.

  3. Plak de volgende regel in de opdrachtprompt:

    reg add "HKCU\Software\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Preferences" /v UseNewOutlook /t REG_DWORD /d 00000000 /f
  4. Druk op Enter.

  5. U krijgt de melding:
    De bewerking is voltooid.

  6. Als u nu Outlook start zou u weer de klassieke versie van Outlook moeten krijgen.

(1B) U heeft gekozen voor ‘de nieuwe versie uitproberen’

Als u het volgende rechtsboven in Outlook ziet:

Klik dan op het schuifknopje, zodat u weer teruggaat naar de klassieke versie. U zult dan deze tekst zien:

Verschijnt de Outlook Add-In niet direct? Herstart Outlook dan.

Oplossing 2 - Activeer de invoegtoepassing

Bij verscheidene klanten hebben we geconstateerd dat de invoegtoepassing wel correct geïnstalleerd was, maar om een of andere reden niet was ingeschakeld. Volg onderstaande stappen om de invoegtoepassing in te schakelen.

  1. Klik in Microsoft Outlook linksboven op Bestand en klik daarna linksonder op Opties.
  2. Ga in het menu dat nu verscijnt naar het onderdeel Invoegtoepassingen.
  3. Scrol in de tabel naar het kopje Uitgeschakelde invoegtoepassingen voor toepassingen. Selecteer de Urios Outlook Add-In als deze er tussenstaat. Als deze hier niet tussenstaat, maar wel bij actieve invoegtoepassingen, kijk dan verder naar een van de andere oplossingen.
  4. Selecteer onderaan bij ‘Beheren:’ Uitgeschakelde items en klik op Start….

De Add-In zou nu zichtbaar moeten zijn bij de actieve items en in Outlook op het lint bij tabblad Start.

Oplossing 3 - Uitzondering maken in “Langzame invoegtoepassingen”

Microsoft Outlook schakelt invoegtoepassingen automatisch uit als deze “veel” tijd innemen bij het opstarten van Outlook. Het kan dus zijn dat de Urios Add-In is uitgeschakeld door Outlook op basis van een lang opstarttijd. U kunt afdwingen dat de Urios Add-In toch wordt opgestart, ongeacht de opstart duur.

  1. In Microsoft Outlook, klik linksboven op Bestand.
  2. Op pagina Info is een geel gemarkeerde knop Langzame en uitgeschakelde COM-invoegtoepassingen zichtbaar. Als deze knop niet zichtbaar is, zijn er geen invoegtoepassingen uitgeschakeld op basis van opstart tijd, en is deze oplossing niet relevant.
  3. Klik op de knop knop Langzame en uitgeschakelde COM-invoegtoepassingen.
  4. Zoek de Urios Add-In, of de UriosOutlookAddIn op en klik op de knop Deze invoegtoepassing altijd inschakelen.

Oplossing 4 - Handmatige installatie van de invoegtoepassing

Indien de Urios Add-In niet zichtbaar is in de lijst met COM-invoegtoepassingen (oplossing 2, stap 4) dan is de invoegtoepassing blijkbaar niet geïnstalleerd. Dit kan voorkomen als de systeembeheerder delen van de installatie heeft geblokkeerd. Volg de volgende stappen om de invoegtoepassing handmatig te installeren.

  1. Zorg dat Microsoft Outlook is afgesloten.
  2. Open Windows Verkenner, bij velen ook wel bekend onder de naam Deze computer of Mijn documenten.
  3. Blader in de linker boomstructuur naar de installatiemap van Urios Outlook Add-In, dit is meestal C:\Program Files (x86)\UriosClient\OutlookAddIn\
  4. Zoek in deze map het bestand setup.exe of UriosOutlookAddIn.vsto (afhankelijk van uw Windows-instellingen worden de extensies .exe en .vsto wel/niet getoond).
  5. Start dit bestand door er op te dubbelklikken. U ziet vervolgens de Microsoft Office Customization Installer. Mocht u een foutmelding krijgen, kijk dan bij oplossing 6, Foutmelding 0x8007007E bij installeren of oplossing 9, opgegeven argument ligt buiten het bereik.
  6. Klik op de knop Installeren of Install en wacht tot de installatie is afgerond.
  7. Start Microsoft Outlook op. U moet nu rechtsboven een Urios-knop Opslaan in dossiermap zien.

Oplossing 5 - Outlook-knoppenbalk bewerken

Als de Urios Add-In is ingeschakeld, zie oplossing 3, stap 4, maar de knop nog niet zichtbaar is, dan is mogelijk de gehele werkbalk waarop de knop zich bevindt niet zichtbaar. De werkbalk in Microsoft Office noemt Microsoft lint.

(5A) Het lint is geheel niet zichtbaar

Als u in het hoofdscherm van Outlook helemaal geen lint / knoppenbalk ziet, dan is deze ingevouwen / verborgen. U kunt deze dan weer uitvouwen / zichtbaar maken door te klikken op het V-knopje naast het vraagteken geheel rechts net onder het afsluitkruisje.

(5B) Lint wel zichtbaar, maar geen Urios-knop

Welke knoppen zichtbaar zijn op het lint kunt u zelf bepalen.

  1. Klik in Microsoft Outlook linksboven op Bestand. Kies voor Opties en vervolgens voor Lint aanpassen.
  2. U ziet nu twee lijsten.
    • Rechts een lijst met beschikbare linten en als u deze uitklapt de groepen met daarin de knoppen op deze linten.
    • Links ziet u een lijst met beschikbare knoppen / opdrachten. Afhankelijk van de keuze in het dropdownmenu bovenaan ziet u hier alle of een selectie van de beschikbare opdrachten.
  3. Kies links bij Kies opdrachten uit voor Alle opdrachten. In deze lijst staat bij de O de Urios-knop Opslaan in dossier.
  4. Klik rechts op het lint Start (e-mail).
  5. Klik op de knop Nieuwe groep.
  6. Selecteer in de rechter lijst de nieuwe groep Nieuwe groep (Aangepast).
  7. Selecteer links de opdracht Opslaan in dossier.
  8. Klik op de knop Toevoegen >>.

Oplossing 6 - Foutmelding 0x8007007E bij installeren

Foutmelding 0x8007007E

Als de installatie van de Urios Outlook Add-in direct de bovenstaande foutmelding toont kunt u dat oplossen door handmatig Visual Studio 2010 Tools for Office Runtime (VSTO) te downloaden en te installeren.

  1. Ga naar: https://www.microsoft.com/nl-NL/download/details.aspx?id=48217.
  2. Klik op de rood-oranje knop Downloaden
  3. Download en start het bestand vstor_redist.exe.
  4. Nadat VSTO is geïnstalleerd gaat u verder met de stappen uit oplossing 3, Handmatige installatie van de invoegtoepassing.

Oplossing 7 - Register aanpassen bij “Laadgedrag: verwijderd”

Als de Urios Outlook Add-In niet geladen kan worden en er staat bij Laadgedrag: verwijderd

Laat deze stappen uitvoeren door uw systeembeheerder.

  1. Start de opdrachtprompt (cmd) “Als administrator”.

  2. Kopieer onderstaande regels en voer deze uit in de opdrachtprompt.

    reg delete "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Resiliency\DisabledItems" /va
  3. Hierna gaat u verder met de stappen uit oplossing 3, Handmatige installatie van de invoegtoepassing.

Oplossing 8 - Runtimefout tijdens laden van COM-invoegtoepassingen

Als in het COM-invoegtoepassingen scherm in Outlook bij Laadgedrag de volgende foutmelding staat “Niet geladen. Er is een runtimefout opgetreden tijdens het laden van de COM-invoegtoepassingen.” kan het zijn dat delen van een oudere versie van de add-in worden geladen uit de cache.

Wij raden aan om de volgende twee cache mappen leeg te gooien.

  • C:\Users\GEBRUIKERSNAAM\AppData\Local\assembly\dl3
  • C:\Users\GEBRUIKERSNAAM\AppData\Local\Apps\2.0

Sluit Outlook eerst af, leeg de twee bovengenoemde mappen, en start Outlook opnieuw. Probeer hierna de add-in opnieuw in te schakelen.

Oplossing 9 - Fout tijdens installatie, opgegeven argument ligt buiten het bereik van geldige waarden, parameter entryValue

Tijdens het installeren van de Urios Outlook Add-In krijgt u de volgende melding te zien:

Er is een fout opgetreden tijdens de installatie.
Het opgegeven argument ligt buiten het bereik van geldige waarden.
Parameternaam: entryValue

Oplossing:

  1. Sluit Microsoft Outlook af.
  2. Maak de volgende twee mappen leeg:
    • C:\Users\GEBRUIKERSNAAM\AppData\Local\assembly\dl3
    • C:\Users\GEBRUIKERSNAAM\AppData\Local\Apps\2.0
  3. Probeer opnieuw de add-in te installeren.

Oplossing 10 - Knop blijft grijs

De Urios “Opslaan in dossiermap”-knop is wel verschenen in de Start-balk in Microsoft Outlook, maar de knop blijft grijs.

(10A) U heeft een agenda-uitnodiging of foutmelding geselecteerd

Met de add-in kunnen alleen e-mails worden opgeslagen. De knop blijft grijs bij andere selecties zoals vergaderverzoeken, agenda-items en foutmeldingen.

(10B) Er is nog een Outlook actief

Mocht u wel een e-mail hebben geselecteerd, en de knop blijft grijs. Dan is waarschijnlijk Outlook meerdere keren gestart. Het helpt dan om Urios en Outlook af te sluiten en opnieuw te starten. Controleer vervolgens in de kleine pictogrammen linksonder in Windows of er nog een Outlook open staat. Sluit die ook.

Zet foutmeldingen tonen in Outlook aan

Om betere foutmeldingen terug te krijgen als een invoegtoepaasing in Outlook niet werkt zoals verwacht, kunt u in Outlook een vinkje aanzetten. Dit zorgt ervoor dat Outlook een (betere) foutmelding teruggeeft.

U zet dit vinkje als volgt aan:

  1. In Outlook, klik links bovenin op Bestand.
  2. Klik links onderin op Opties.
  3. Ga naar Geavanceerd.
  4. Onder het kopje ‘Ontwikkelaar’ ziet u een hokje ‘Fouten in de gebruikersinterface van invoegtoepassingen weergeven’. Vink dit hokje aan.
  5. Klik op OK.

Probleemoplosser voor de Word Add-In

Fout tijdens installatie “omdat er momenteel een andere versie is geïnstalleerd”

Tijdens het installeren of updaten van Urios krijgt u de volgende melding te zien:

Er is een fout opgetreden tijdens de installatie.
Naam:
Van: file:///C:/Program Files (x86)/UriosClient/WordAddIn/WordAddIn.vsto
De aanpassing is niet geïnstalleerd omdat er momenteel een nadere versie is geïnstalleerd waarvoor geen upgrade kan worden uitgevoerd vanaf deze locatie. Als u deze versie van de aanpassing wilt installeren, moet u eerst Software gebruiken om het volgende programma te verwijderen: Urios Word Add-In. Installeer vervolgens de nieuwe aanpassing vanaf de volgende locatie: file:///C:/Program Files (x86)/UriosClient/WordAddIn/WordAddIn.vsto

Deze foutmelding kan voorkomen als de Urios Word Add-In eerder vanuit een andere map geïnstalleerd is geweest. Bijvoorbeeld omdat u deze eerder los van onze website heeft gedownload.

Om de Urios Word Add-In dan weer correct geïnstalleerd te krijgen doet u het volgende:

Stap 1: Verwijder de huidige add-in

  1. Gebruik sneltoets Win+X.
  2. Kies in het menu de bovenste optie Apps en onderdelen (of in het Engels Programs and Features).
  3. Zoek in de lijst naar Urios Word Add-In.
  4. Klik op Urios Word Add-In.
  5. Klik op de knop Verwijderen.

Stap 2: Installeer de nieuwe add-In

Er zijn nu twee opties.

  • Voer de Urios Update opnieuw uit.

of

  • Ga naar map C:\Program Files (x86)\UriosClient\WordAddIn en dubbelklik op setup.exe of WordAddIn.vsto.

Ondersteunde pdf-printers

Urios maakt gebruik van een zogenoemde virtuele pdf-printer om pdf-bestanden te maken. Virtuele pdf-printers ontvangen een print-opdracht van een programma en maken daar een pdf-bestand van. Het wordt als het ware afgedrukt op pdf in plaats van op een fysieke printer met papier.

Urios controleert automatisch welke pdf-printer beschikbaar is. In oplopende volgorde worden de volgende vier printers ondersteund:

  1. Als Urios PDF Printer is geïnstalleerd, dan wordt deze gebruikt.
  2. Zo niet, dan als PDFCreator is geïnstalleerd wordt deze gebruikt.
  3. Zo niet, dan als bioPDF / Bullzip PDF is geïnstalleerd wordt deze gebruikt.
  4. Als laatste wordt getracht Microsoft Print to PDF te gebruiken.
  5. Als er geen pdf-printer is, of als de pdf-printer niet naar behoren functioneert, kan er gebruik worden gemaakt van de Spire.PDF pdf-bibliotheek, zie instructies in de volgende paragraaf.

Alternatief voor pdf-printer

Mocht het gebruik van een pdf-printer problemen opleveren dan kan gebruik gemaakt worden van directe pdf generatie. In dat geval wordt het pdf-bestand opgebouwd zonder tussenkomst van printer-logica. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Spire.PDF pdf-bibliotheek.

Nadeel hiervan is dat alleen letters en symbolen van het gekozen lettertype gebruikt kunnen worden. De meeste lettertypes zijn beperkt tot het West-Europese alfabet. Daardoor kan het dus voorkomen dat niet West-Europese letters wegvallen. Bij gebruik van printers (en dus ook pdf-printers) wordt door Windows automatisch voor deze letters een vervangend lettertype gebruikt. Ander nadeel is dat op pixelniveau kleine afwijkingen optreden, wat soms kan leiden tot het anders afbreken van zinnen. Gebruik van een pdf-printer heeft dus onze sterke voorkeur.

Mocht het gebruik van de pdf-printer problemen veroorzaken, bijvoorbeeld zeer traag werken, dan kan het gebruiken van de pdf-bibliotheek een mogelijke oplossing zijn.

Gebruik van de pdf-bibliotheek in plaats van de pdf-printer kunt u instellen in het instellingenscherm Geavanceerd > Overig. Hier vindt u de opties “Gebruik pdf-printer” en “Gebruik pdf-bibliotheek”.

Nog enkele kanttekeningen.

  • Bij het opslaan van managementrapporten als pdf wordt altijd gebruikgemaakt van een pdf-printer.
  • Bij grotere print-opdrachten, bestanden van 10 of meer pagina’s, wordt ook altijd gebruikgemaakt van een pdf-printer.
  • Bij gebruik van de pdf-bibliotheek is het gebruik van een zo volledig mogelijk lettertype aan te raden, bijvoorbeeld “Arial Unicode MS”.

Urios PDF Printer

Standaard wordt Urios PDF Printer samen met Ghostscript op uw systeem geïnstalleerd. Urios PDF Printer is een custom versie van CutePDF. In bijna alle omgevingen is dit de geprefereerde optie.

De printer moet de naam “Urios PDF Printer” hebben, anders wordt deze niet herkend door Urios.

Communicatie tussen Urios en de pdf-printer loopt via het Windows Register. In registersleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Urios PDF Printer

Naam Type Waarde
BypassSaveAs REG_SZ 1
OutputFile REG_SZ volledig pad en bestandsnaam van te maken pdf-bestand
AddBackground REG_SZ 1 bij gebruik van pdf-briefpapier, anders 0
BackgroundFile REG_SZ volledig pad en bestandsnaam van het pdf-briefpapier

Installatiecontrole vindt plaats op basis van printernaam “Urios PDF Printer”.

pdfforge PDFCreator

PDFCreator is te downloaden vanaf https://www.pdfforge.org/pdfcreator

Urios ondersteunt versie 1.9, 2.x en 4.x.

Communicatie tussen Urios en de pdf-printer verloopt via COM.

Installatiecontrole vindt plaats op basis van het bestaan van COM-object “PDFCreator.JobQueue” of “PDFCreatorBeta.JobQueue”.

bioPDF en Bullzip PDF

Bullzip PDF Printer is te downloaden vanaf https://www.bullzip.com/products/pdf/info.php

Communicatie tussen Urios en de pdf-printer verloopt via COM.

Installatiecontrole vindt plaats op basis van het bestaan van COM-object “bioPDF.PDFPrinterSettings” of “Bullzip.PDFPrinterSettings”.

Microsoft Print to PDF

Sinds Windows 10 en Windows Server 2016 levert Microsoft standaard de pdf-printer “Microsoft Print to PDF”. Deze pdf-printer ondersteunt helaas niet het samenvoegen met pdf-briefpapier.

Installatiecontrole vindt plaats op basis van printernaam “Microsoft Print to PDF”.